Att ge och ta emot feedback

Att ge återkoppling på ett arbete, beteende eller mejl är en ovärderlig del av all kommunikation, både i privatlivet och i professionella sammanhang. Om du kan ge och ta emot feedback på ett effektivt sätt besitter du en viktig färdighet som kan leda till bättre relationer, ökad produktivitet och personlig utveckling. Vi ger dig tips på hur du kan förbättra din förmåga att återkoppla på rätt sätt.

Läs Mer

5 tips på effektiv återkoppling

Oavsett om du är i ett professionellt sammanhang eller om det är i privatlivet så kommer här tips på hur du effektivt jobbar med återkoppling:

  1. Fokusera på beteendet och inte personen. Istället för att säga "Du är alltid sen", prova "Det var frustrerande när du inte kom i tid till mötet idag.".
  2. Var specifik och ge konkreta exempel på vad som var bra eller dåligt. Undvik generella uttalanden som "Det var bra" eller "Det var dåligt.".
  3. Var tydlig med din intention och förklara varför du ger feedback och vad du hoppas uppnå med hjälp av den.
  4. När du är i mottagarpositionen, börja med att tacka för återkopplingen och var öppen för nya perspektiv. Försök att se situationen från den andra personens synvinkel.
  5. Om du inte håller med om återkopplingen, säg inte emot. Ställ istället frågor för att få ett förtydligande eller be om mer information.

Feedbacktrappan

Feedbacktrappan är en psykologisk modell som illustrerar de olika stadier en person kan gå igenom vid mottagande av negativ feedback. Den beskriver hur öppen och mottaglig personen är för synpunkterna, och hur den sedan bearbetar informationen. Trappan består av fem steg:

  • Förkasta: Personen vägrar ta till sig feedbacken och förnekar att problemet existerar eller skyller på andra faktorer.
  • Försvara: Personen försöker rättfärdiga sitt beteende och förklara varför de gjorde som de gjorde.
  • Förklara: Personen ger sin version av händelsen och försöker nyansera bilden.
  • Förstå: Personen börjar äntligen öppna sig för feedbacken och försöker förstå den andra personens perspektiv.
  • Förändra: Personen tar till sig feedbacken och är villig att ändra sitt beteende för att förbättra sig.

Feedbacktrappan är ett användbart verktyg för att förstå hur människor reagerar på mindre bra återkoppling. Den kan hjälpa dig att justera ditt sätt att ge feedback, beroende på var på trappan mottagaren befinner sig.

Att skapa en kultur av feedback på arbetsplatsen

Genom att uppmuntra regelbunden återkoppling, och göra det till en naturlig del av arbetskulturen, blir det enklare att både ge och ta emot feedback. Använd det som ett verktyg för dig och dina kollegor och fokusera på lärandet och utvecklingen. Ni skapar tillsammans en positiv atmosfär genom att vara ödmjuka och respektfulla.

  • Använd en "jag"-mening när du ger feedback. Exempelvis: "Jag kände mig frustrerad när..."
  • Var tacksam för all typ av återkoppling, även om den är negativ.
  • Se denna typ av kommunikation som en möjlighet att växa och utvecklas.

Att ge och ta emot feedback är en viktig färdighet att ha i alla relationer. Det handlar om att förbättra och lyfta varandra snarare än att hitta fel eller trycka ner någon annan.